Aktualności
Klinika Prawa WPIA Uniwersytetu Szczecińskiego - nieodpłatna pomoc prawna
Uniwersytet Szczeciński Wydział Prawa i Administracji w okresie od 15 października 2024r. do 27 czerwca 2025r. oferuje pomoc prawną w zakresie spraw cywilnych, karnych, administracyjnych, pracy, medycznych, finansowych i podatkowych, a także udziela wsparcia osobom doświadczającym dyskryminacji oraz cudzoziemcom przebywającym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Każda osoba fizyczna, organizacja lub przedsiębiorca mogą otrzymać pomoc w formie pisemnej opinii prawnej lub projektu pisma procesowego. Opinie prawne przygotowywane są przez studentów Wydziału Prawa i Administracji US pod ścisłym kierunkiem opiekuna lub koordynatora, którym jest nauczyciel akademicki, a także osoba wykonująca zawdy prawnicze.
BON ENERGETYCZNY
Bon energetyczny jest świadczeniem pieniężnym przysługującym jednorazowo za okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.:
1) gospodarstwu domowemu jednoosobowemu, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu, zwanego dalej "przeciętnym dochodem za 2023 r.", nie przekraczała kwoty 2500 zł,
2) gospodarstwu domowemu wieloosobowemu, w którym wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę nie przekraczała kwoty 1700 zł.
W przypadku gdy wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę przekraczała kwoty kryterium dochodowego, bon energetyczny przysługuje w wysokości różnicy między kwotą bonu energetycznego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny dochód za 2023 r. na osobę.
W przypadku gdy wniosek o wypłatę bonu energetycznego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, ten bon jest wypłacany osobie w tym gospodarstwie domowym, która złożyła wniosek jako pierwsza.
Na potrzeby składania wniosków o wypłatę bonu energetycznego przyjmuje się, że jedna osoba może wchodzić w skład tylko jednego gospodarstwa domowego.
Liczba osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego jest ustalana na dzień złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego.
Bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
1) 300 zł - gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
2) 400 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
3) 500 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
4) 600 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
W przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu - w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
1) 600 zł - gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
2) 800 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
3) 1000 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
4) 1200 zł - gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego należy złożyć w Ośrodku Pomocy Społecznej w Dziwnowie, ul. Mała 3 w terminie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 30 września 2024 r. Wniosek o wypłatę bonu energetycznego złożony po tym terminie pozostawia się bez rozpoznania.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składa się na piśmie w postaci papierowej albo elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego w postaci papierowej opatruje się własnoręcznym podpisem i składa osobiście ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy albo nadaje w placówce pocztowej operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe lub w placówce podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, co jest równoznaczne ze złożeniem go odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego składany w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego jest rozpatrywany w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia.
Przyznanie bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej.
Wnioskodawca może jednorazowo wystąpić o korektę wysokości przyznanego bonu energetycznego w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego bonu.
Wydania decyzji administracyjnej wymaga:
1) odmowa przyznania bonu energetycznego;
2) korekta lub odmowa korekty wysokości przyznanego bonu energetycznego;
3) uchylenie lub zmiana prawa do bonu energetycznego;
4) rozstrzygnięcie w sprawie zwrotu bonu energetycznego przyznanego albo pobranego nienależnie lub
w nieprawidłowo ustalonej wysokości.
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
Link do wniosku: https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-bonu-energetycznego/